prosinec 2021

Národní galerie Praha v roce 2022

Šternberský palác, NGP (foto David Stecker)

Šternberský palác, NGP (foto David Stecker)

„Galerie je o lidech a pro lidi“, vysvětluje generální ředitelka Národní galerie Praha Alicja Knast. Hlavním cílem má být otevřenost a dostupnost. S tímto úmyslem byl připraven nejen výstavní plán Národní galerie pro rok 2022, ale i další novinky.

V roce letošním, poznamenaném pandemií, uzávěrami kultury a poté i kapacitními omezeními, přilákala NGP nejvíce návštěvníků na výstavu Toyen – Snící rebelka. V příštím roce chce zaujmout především rozsáhlou výstavou věnovanou Josefu Mánesovi. Co dalšího nás v sedmi budovách Národní galerie Praha příští rok čeká? Nejde tu jen o výstavy. Vedení galerie se v souladu s úvodní větou zaměří právě na samotnou práci s návštěvníky všech generací, počínaje těmi nejmenšími.

Klášter sv. Anežky České, NGP

Klášter sv. Anežky České, NGP

Jsou tu i jiné možnosti, které s galerijním prostředím mohou souznít, a kterými lze přitáhnout ještě více milovníků výtvarného umění. Nebo i jen zvídavých a zvědavých náhodných návštěvníků, jejichž vztah k umění se může stát trvalejším, pokud jim nabídneme dobrý nápad. Oživení hlavní budovy NGP, holešovického Veletržního paláce, má zajistit rozšířená spolupráce s dalšími uměleckými obory. Mezi obrazy se tak objeví i herci, tanečníci či hudebníci. Novou tvář dostanou také ochozy, zejména Malé dvorany galerie. Má na nich vzniknout podnětný prostor pro interakci a výtvarnou hru. Ochozy budou sloužit i jako zázemí pro studium, vzdělávání či živý program. Výtvarnou podobu jim dají současní umělci.

Mezanin Veletržního paláce již v listopadu obsadila výstava Digitální blízkost (až do 10. 7. 2022). Poukazuje na protiklad a propojení lidské intimity a technologií, které na ni v současnosti čím dál více působí. Ztvárnění nejasných vizí budoucnosti zde představuje devět současných umělkyň a umělců: Darja Bajagić, Ivana Bašić, Louisa Gagliardi, Lola Gonzàlez, Daiga Grantina, Rachel Maclean, Pakui Hardware, Viktor Timofeev a Tenant of Culture.

Malá dvorana Veletržního paláce představuje (do 9. 2. 2022) práce vítězek Ceny empatie (NGP ve spolupráci s KB), Romany Drdové a Lenky Záhorkové. Jejich umělecké záměry přesahují hranice výtvarného umění a zamýšlejí se nad tématy jako je udržitelnost módy, mezigenerační dialog či široké téma společnosti a životního prostředí, v němž žijeme. Šternberský palác před pár dny otevřel výstavu s přitažlivým názvem Falza? Falza. Trvá zde do 1. 5. 2022. Nově v příštím roce najdeme v budově Veletržního paláce expozici českého výtvarného umění z let 1939–2019 (letopočty jsou tu samotným názvem) a expozice s názvem Architektura 1958–1989.

Do Valdštejnské jízdárny už od 3. 12. budeme moci zavítat na výstavu Buddha zblízka (do 24. 4. 2022). Jde o první spolupráci NGP s Museum Rietberg Zürich a představí přehlídku buddhistického umění, které zprostředkovává jednu z nejvýznamnějších myšlenkových tradic rozšířenou napříč asijskými kulturami. Raritou výstavy je japonský obrazový svitek z přelomu 17. a 18. století s námětem legendy Buddhova života, který bude poprvé k vidění v celé své délce 15 metrů (i v digitální podobě na webu NGP).

Salmovský palác, NGP

Salmovský palác, NGP

V květnu se také znovu otevře Salmovský palác na Hradčanském náměstí, který bude nově hostit výstavu s názvem Zenga (27. 5. – 2. 10. 2022). Půjde o unikátní výběr z kolekce japonských zenových tušových maleb z 16.–20. století. Celá kolekce zahrnuje přes 520 děl a představuje jedinečnou sbírku tohoto druhu v Evropě. NGP ji obdržela darem od významného nizozemského sběratele umění Felixe Hesse.

Podzimní sezona pak bude ve znamení velkého jména. Josef Mánes jako jeden z nejvýznamnějších českých umělců 19. století vytvořil obsáhlé dílo. Bude představeno s odstupem řady let v kontextu nového badatelského zpracování a restaurátorského průzkumu. Rozsáhlou výstavu bude mezi 20. 10. 2022 – 30. 1. 2023 hostit Valdštejnská jízdárna. Další přitažlivou výstavou bude ta s názvem V kroužcích dýmu (23. 9. 2022 – 8. 1. 2023). Představí zde na výtvarných dílech z vlastních sbírek i zápůjček umělce jako kuřáka. Velice časté téma v umění přelomu 19. a 20. století – a naopak velice kontrastní téma k dnešku. Ani zde však výčet chystaných výstav pro rok 2022 nekončí. Se všemi je možné se průběžně seznamovat na bohatém webu NG, který krom řady dalších zajímavostí nabízí i možnost on-line prohlídky sedmnácti tematických celků ze svých sbírek. Najdete zde také přehled všech doprovodných programů k výstavám i řadu dalších vzdělávacích pořadů, které jsou stále vyhledávanější složkou aktivit NGP. A největší úkol pro budoucnost? Záměr zvýšit do roku 2026 návštěvnost na milion hostů ročně.

Martina Fialková